-digunakan dalam adat perkahwinan.
SYAIR IKAN TERUBUK
Latar belakang:
Salah
satu cerita lisan yang masih mentradisi di kalangan masyarakat Melayu
Bengkalis, Riau adalah kisah ikan Terubuk. Kisah ini terabadikan dalam bentuk
syair dengan 285 rangkaian bait yang lebih dikenal dengan Syair Ikan Terubuk.
Rangkaian bait syair ini telah diterbitkan sekitar dua puluh versi, salah
satunya ditulis oleh Ulul Azmi.
Rangkaian
syair ini menceritakan perjuangan ikan Terubuk, salah satu jenis ikan yang
menjadi pemimpin kerajaan laut dengan daerah kekuasaan meliputi beberapa selat,
untuk mendapatkan putri nan cantik jelita bernama Puyu-Puyu dari kerajaan air
tawar. Untuk mendapatkan putri Puyu-Puyu, ia pun mengerahkan bala pasukan yang
dimilikinya untuk menerobos masuk ke kerajaan air tawar. Namun mujur tak dapat
diraih, malang tak dapat ditolak, pasukan Terubuk terjerat jaring nelayan.
Melalui
buku ini, Ulul Azmi menunjukkan bahawa syair ikan Terubuk merupakan karya
sastra sarat makna dan bernilai tinggi yang mempunyai pengaruh cukup signifikan
terhadap kehidupan masyarakat Bengkalis, khususnya di laut muara sungai Siak,
Riau. Di samping itu, Azmi juga menunjukkan bahwa karya sastra yang diciptakan
pada abad ke-19 ini dibuat oleh seorang penyair yang memiliki pengetahuan luas
mengenai kehidupan di dalam air, baik air asin maupun air tawar.
Secara
politik, rangkaian Syair Ikan Terubuk menggambarkan ambisi yang gagal dari penguasa
lautan, ikan Terubuk, untuk menguasai daerah pedalaman, putri Puyu-Puyu. Jika
ditarik pada konteks awal keberadaan syair tersebut, kita akan mengetahui bahwa
Syair Ikan Terubuk menceritakan ambisi dari negeri pantai di wilayah
Semenanjung Melayu, yang diwakili oleh Sultan Mahmud dari Melaka, untuk
menaklukan negeri-negeri di daerah pedalaman, seperti Pagarruyung, Minangkabau
dan negeri-negeri agraris lainnya.
SYAIR
IKAN TERUBUK DENGAN PUYU-PUYU, syair kiasan atau alegori yang mengisahkan
percintaan antara ikan. Menurut Overbeck, syair jenis ini biasanya mengandungi
sindiran terhadap peristiwa tertentu. Syair Ikan Terubuk dengan Puyu-puyu
misalnya menyindir peristiwa peminangan seorang anak Melaka terhadap puteri
Siak yang tidak berhasil. Syair ini mungkin diilhami oleh pelanggaran Melaka
terhadap Siak. Syair Ikan Terubuk dengan Puyu-puyu ini berdasarkan naskhah v.d.
Wall 242 di Jakarta.
Maksud
Syair mengikut rangkap:
Rangkap
1:
Syair ini
dimulakan dengan bacaan bismilah sebagai pembuka cerita dan seterusnya diikuti
dengan memuji kebesaran Allah pentadbir sekalian alam semestayang sentiasa
member rahmat siang dan malam kepada setiap umat Islam.
Rangkap
2:
Syair ini
menceritakan tentang ikan terubuk yang tidak menghiraukan keadaan sekeliling(kawasan
pemerintahannya) kerana bersedih .
Rangkap
3:
Sebenarnya
ikan terubuk adalah ikan yang dianggap berhantu dan berasal dari laut Melaka.
Ikan terubuk berada dalam kesedihan setiap waktu sehingga tidak ada keceriaan
dihatinya.
Rangkap
4:
Ikan
terubuk sentiasa termenung dan bermuram dalam kesedihan kerana perasaanya resah
gelisah apabila mengetahui adanya puteri yang cantik jelita.
Rangkap
5:
Kisahnya
bermula apabila ikan terubuk yang cuba memujuk rayu puteri ikan puyu-puyu,
sehingga menyebabkan ikan terubuk sentiasa terkenangkannya.
Rangkap
6:
Puteri
tersebut dikenali sebagai Puteri puyu-puyu yang tinggal di dalam
sebuah kolam (air tawar) Memiliki rupa paras yang cantik, tingkah laku yang
baik serta bersopan-santun.
Rangkap
7:
Tempat
tinggal sang puteri di Tanjung Padang. Pada suatu ketika ikan terubuk datang
menziarahinya lalu jatuh cinta kerana kecantikan fizikal yang dimiliki oleh
puteri ikan puyu-puyu.
Rangkap
8:
Ikan
terubuk mulai terkenang puteri puyu-puyu dari jauh hingga tidak terkata.
Perasaannya diselubungi resah sehingga tidak keruan(tidak tentu arah jadinya)
Rangkap
9:
Perasaan
sedih kerana terkenangkan puteri puyu-puyu yang tidak menerimanya menyebabkan
ikan terubuk (golongan bangsawan) pulang ke tempat asalnya di Tanjung Tuan.
Siang dan malam ikan terubuk teringatkan tuan puteri.
Rangkap
10:
Apabila
menjelang waktu senja(petang) tuan puteri berdoa, sekiranya dia dari keturunan
raja yang berdaulat muga Allah akan memakbulkan segala pemintaannya.
Rangkap
11:
Upacara
berdoa tersebut dimulai dengan tuan puteri mandi berlimau
membersihkan diri, seterusnya ke tempat beribadat. Tuan puteri berdoa sehingga
waktu dinihari(subuh).
Rangkap
12:
Doa tuan
puteri dimulai dengan puji dan puja kepada Allah. Tuan puteri merintih akan
nasib dirinya, dia juga bermohon untuk mendapat restu dari keturunannya agar
doanya diperkenankan.
Rangkap
13:
Tidak
lama kemudian, suasana berubah, ribut , kilat dan petir sabung menyabung lalu
turunlah nenek moyangnya dari kayangan.
Rangkap
14:
Mereka
membawa sepohon pokok pulai yang dibawa dari Tanjung Balai. Pokok pulai itu
sangat cantik apabila tuan puteri menyaksikannya timbullah rasa kagum.
Rangkap
15:
Pokok
pulai itu sangat rending dengan banyak dahannya. Pokok pulai itu diletakkan
ditengah-tengah kolah, apabila sampai waktu yang telah ditetapkan tuan puteri
telah melompat ke atas pucuknya.
Rangkap
16:
Dengan
restu para wali (orang suci) tuan puteri tidak dapat berkata-kata, belumpun
sempat berlaku apa-apa tuan puteri sudah tidak kelihatan lagi.
Rangkap
17:
Ikan
belida bersungguh-sungguh memaklumkan tentang kejadian tersebut di mana tuan
puteri telah naik ke langit bersama dengan bala tenteranya.
Rangkap
18:
Ikan pari
telah datang mengadap Duli Baginda Seripada (ikan terubuk) memaklumkan tentang
berita kehilangan tuan puteri puyu-puyu.
Rangkap
19:
Ikan pari
memaklumkan bahawa berita kehilangan tuan puteri naik ke udara datangnya
daripada ikan belida. Dia berharap berita tersebut tidak akan menimbulkan
keresahan kepada ikan terubuk. Lalu dia mempersilakan ikan terubuk ke laut
Negara.
Rangkap
20:
Apabila
Raja Seripada mendengar berita tersebut dia berasa sangat sedih hingga
menyebabkannya menitiskan air mata. Beliau berasa harapannya hampa kerana belum
dia sempat dia bertemu tuan puteri, tuan puteri telah menghilangkan diri.
Rangkap
21:
Ikan
terubuk terus berenang ke lautan luas bersama dengan bala tenteranya,
perasaannya diselubungi rasa serba salah sehingga timbul rasa takut(tidak
berjumpa dengan tuan puteri) didalam hatinya .
Rangkap
22:
Raja
Seripada diselubungi rasa sedih kerana kehilangan tuan puteri yang dikasihinya.
Begitulah nasib yang terpaksa dihadapinya.
Rangkap
23:
Perasaan
Raja Seripada terus dibayangi rasa sedih yang berpanjangan akibat kehilangan
tuan puteri.
Rangkap
24:
Raja
Seripada kembali semula ke tempat asalnya , perasaan sedih yang teramat sangat
kerana hasrat hatinya untuk mendapatkan tuan puteri tidak kesampaian perasaan
sedihnya itu bersemandi di dalam kalbunya.
Sinopsis:
Syair
simbolik/kiasan ini menceritakan tentang ikan terubuk yang berasal dari Tanjung
Tuan di laut Melaka(Kerajaan air masin laut) telah jatuh cinta pandang pertama
dengan tuan puteri ikan puyu-puyu yang berasal dari Tanjung Pandang (kerajaan
air tawar). Ikan terubuk yang digelar sebagai Duli Seripada sentiasa terkenang
akan tuan puteri ikan puyu-puyu yang cantik rupawan dan baik tingkahlaku serta
bersopan-santun.
Namun
begitu, tuan puteri ikan puyu-puyu menolak hasrat hati ikan terubuk,
menyebabkan ikan terubuk pulang ke Tanjung Tuan membawa hati yang lara. Tuan
Puteri puyu-puyu tidak berminat dengan ikan terubuk lalu dia berdoa kepada
tuhan agar diberi jalan untuk tidak bersama dengan ikan terubuk. Lalu
berlakulah peristiwa aneh, angin ribut berserta kilat dan petir
sabung-menyabung dan akhirnya sebatang pokok pulai tumbuh ditengah kolah puteri
puyu-puyu. Tuan puteri puyu-puyu telah melompat ke atas pucuk pokok pulai dan hilang
lenyap diudara.
Berita
kehilangan puteri puyu-puyu di udara bersama dengan bala tenteranya telah
disampaikan oleh ikan belida kepada ikan pari. Berita tersebut telah
dipanjangkan pula kepada ikan terubuk yang digelar sebagai Duli Seripada.
Apabila mendengarnya, dia berasa amat sedih kerana hasratnya untuk memiliki
tuan puteri puyu-puyu tidak kesampaian.
Ikan
terubuk dan bala tenteranya terus pergi mencari di lautan luas, namun segala
usahanya sia-sia sahaja kerana tuan puteri puyu-puyu sudah tiada. Ikan terubuk
akhirnya mengambil keputusan untuk kembali ke tempat aslanya dengan kecewa
kerana hasratnya untuk memiliki tuan puteri puyu-puyu tidak kesampaian.
Ciri-ciri Syair
Fakta
|
Terdiri
daripada empat baris serangkap
|
Huraian
|
Kesemua
24 rangkap terdiri daripada 4 baris
|
Contoh
|
Bismillah itu permulaan kalam,
Dengan nama Allah khalik al-alam,
Melimpahkan rahmat siang dan malam,
Kepada segala mukmin dan Islam.
|
Fakta
|
bilangan
patah perkataan
|
Huraian
|
Keseluruhan
syair mempunyai 3 higga 5 patah perkataan
|
Contoh
|
3 patah
perkataan-rangkap 14 baris 3 :
Eloknya tidaklah ternilai
5 patah
perkataan-rangkap 6 baris 2
Di dalam kolam konon tempatnya
|
Fakta
|
Bilangan
suku kata
|
Huraian
|
Mempunyai
suku kata antara 8 hingga 13 suku kata
|
Contoh
|
8 suku
kata-rangkap 14 baris 2
Datang dari Tanjung Balai
13 suku
kata-rangkap 16 baris 2
Perkataan puteri terhentilah ia
|
Fakta
|
Rima
akhirnya
|
Huraian
|
Rima
akhir syair ini tetap iaitu a-a-a-a
|
Contoh
|
Mula
dikarang ikan terubuk,
Lalai
memandang ikan di lubuk,
Hati
dan jantung bagai serbuk,
Laksana
kayu dimakan bubuk.
|
Kepentingan Karya
3.1
Sebagai hiburan
3.2 Alat menyampaikan pengajaran
3.3.
Alat Sindiran
Aspek
estetik
Aspek Estetika
bahasa
Fakta
|
Penggunaan
bahasa asing
|
Huraian
|
Penggunaan
bahasa arab dalam syair
|
Contoh
|
Rangkap
1 baris 1-bismillah
Rangkap
1 baris 2-khalikal-alam
Rangkap
1 baris 3-rahmat
Rangkap
1 baris 4-mukmin dan islam
Rangkap
12 baris 1-Ya Ilahi
|
Fakta
|
Metafora
|
Huraian
|
Penggunan
unsur abstrak dan konkrit dalam ayat
|
Contoh
|
Rangkap
20 baris 2
Rangkap
22 baris 1
|
Fakta
|
Hiperbola
|
Huraian
|
Menyatakan
sesuatu secara berlebih-lebihan
|
Contoh
|
Rangkap
2 baris 3-hati dan jantung bagai serbuk
Rangkap
4 baris 1-pagi dan petang duduk bercinta
Rangkap
15 baris 4-puteri melompat ke atas pucuknya
|
Fakta
|
Personafikasi
|
Huraian
|
Sifat
manusia yang diberi pada objek atau benda
|
Contoh
|
Rangkap
13 baris 2-turunlah rebut dengan segera
Rangkap
15 baris 3-sampailah waktu dengan janjinya
Rangkap
21 baris 4-bagaikan datang rasanya takut
|
Fakta
|
Simile
|
Huraian
|
Perbandingan
setara yang menggunakan perkataan seperti,bak,umpama,bagai
|
Contoh
|
Rangkap
2 baris 3-hati dan jantung bagai serbuk
Rangkap
21 baris 4-bagaikan datang rasanya takut
|
Fakta
|
Kata
ganda berirama
|
Huraian
|
Kata
yang digandakan dengan penambahan imbuhan atau perubakan kata
|
Contoh
|
Rangkap
9 baris 1-gundah gulana tidak keruan
Rangkap
9 baris 4-siang dan malam igau-igauan
Rangkap
16 baris 3-belumlah sampai daya upaya
|
Tema:
Bertemakan
kegagalan dalam percintaan berpunca dari perbezaan status .
Persoalan:
·
Persoalan percintaan .
Percintaan yang melibatkan
perbezaan status / darjat yang membawa kepada kegagalan dalam percintaan
tersebut.
Contohnya,Percintaan
yang melibatkan ikan terubuk yang berasal dari kerajaan air masin dengan puteri
ikan puyu-puyu dari kerajaan air tawar.
·
Persoalan Pengharapan pada yang
Esa./Doa
Segala harapan hendaklah disandarkan kepada
yang Maha Esa,
Contohnya, Puteri
ikan puyu-puyu berdoa kepada Allah agar dia tidak dipertemukan
dengan Ikan teubuk.
·
Persoalan tentang kerinduan
Kerinduan terhadap kekasih yang
jauh terpisah hingga menyebabkan perasaan jadi resah dan gelisah.
Contohnya,Ikan Terubuk yang sentiasa
terkenangkan puteri ikan puyu-puyu sehingga menyebabkannya sedih dan gelisah.
·
Persoalan tentang kedaulatan. (keluarga raja)
Keturunan diraja mempunyai kedaulatan mereka
yang tersendiri.
Contohnya,Puteri
ikan puyu-puyu berkata jika dia dari keturunan yang berdaulat barang diminta
barang jadi. Terbukti apabila dia meminta agar tidak dipertemukan dengan ikan
terubuk, maka berlaku perkara aneh pokok pulai muncul di tengah kolah dan
akhirnya dia melompat ke atas pucuk pokok pulai dan akhirnya hilang.
·
Persoalan tentang kejadian luar
biasa / aneh
Golongan bangsawan sering dikaitkan dengan
kejadian luar biasa apabila berdepan dengan sesuatu keadaan.
Contohnya apabila Tuan Puteri puyu-puyu
menyeru nenek moyangnya, maka berlakulah kejadian ribut diikuti dengan kilat
dan petir menunjukkan tuan puteri seorang yang berdaulat.
·
Persoalan tentang kecantikan
golongan bangsawan.
Golongan bangsawan sering
digambarkan memiliki wajah yang cantik , contohnya tuan puteri puyu-puyu
dikatakan memiliki wajah yang cantik,
Contohnya Cantik
mejelis barang lakunya.
·
Persoalan keelokkan tingkah laku
golongan bangsawan
Golongan bangsawan seringkali
dikatakan mempunyai ketinggian budi perkerti hingga memikat hati orang yang
melihatnya.
Contohnya Tuan
Puteri puyu-puyu dikatakan tingkah laku yang baik.
·
Persoalan tentang putus asa /
kecewa
Apabila berdepan dengan kegagalan dalam
percintaan, perasaan putus asa dan kecewa sering menghantui diri. Contohnya
ikan terubuk yang gagal dalam percintaannya dengan puteri puyu-puyu sering
termenung dan berada dalam gundah gulana
Aspek pemikiran masyarakat
dalam karya
1. Perbezaan
darjat/keturunan
Boleh
membawa kegagalan dalam percintaan sebagaimana yang berlaku ke atas ikan
terubuk yang gagal memiliki cinta puteri puyu-puyu kerana berbeza dari
segi darjat, ini kerana ikan terubuk berasal dari kerajaan laut manakala
puteri puyu-puyu dari kerajaan air tawar.
2. Keagungan
tuhan
Dalam
sebarang urusan yang hendak dilakukan , keizinan dari tuhan hendaklah
dipohon bagi memudahkan sebarang kerja yang hendak
dilakukan. Sebagaimana yang dilakukan oleh Puteri puyu-puyu yang bermohon
dari tuhan untuk memudahkan urusannya menolak ikan terubuk.
3. Konsep
daulat.
Daulat
merupakan kekuasaan yang dimiliki oleh seseorang pemerintah atau raja
yang mana akan membolehkan seseorang pemerintah atau raja yang berdaulat
dapat apa yang dihajatinya. terbukti apabila Puteri Puyu-puyu mendapat apa
yang dihajatinya iaitu tumbuhnya pokok pulai yang digunakan untuk
menghilangkan diri.
4. Kejadian
luar biasa.
Kejadian
aneh yang berlaku yang dikaitkan dengan kedaulatan seseorang pemerintah
. Pemerintah atau raja yang berdaulat sering akan berlakunya
kejadian aneh. Dalam syair ikan terubuk kejadian aneh yang berlaku
ialah ribut, kilat dan petir sabung-menyabung menandakan kedaulatan
seseorang raja.
Nilai kemanusiaan:
i. Nilai
kasih sayang
ii. Keberanian
iii. Kegigihan
iv. Keyakinan
Nilai kemasyarakatan
i. Kerjasama
ii. Kesetiaan
kepada pemerintah
Nilai kepercayaan
i. Kepercayaan
tentang ikan terubuk adalah ikan yang memiliki roh jahat.
ii. Kepercayaan
terhadap kejadian luar biasa
Nilai Keagamaan
i. Memuliakan
Tuhan sebagai pentadbir alam
ii. Limpahan
rahmat untuk semua makhluk.
Citra watak
Latar
belakang watak ikan Terubuk dan Puteri puyu-puyu
Fakta
|
Ikan Terubuk
|
Puteri Puyu-puyu
|
Asal
|
Air masin
|
Air tawar
|
Gelaran
|
Raja seripada
|
Puteri puyu-puyu
|
Pemerintah
|
Melaka
|
Tanjung padang
|