SELOKA
Menurut
Harun Mat Piah,1989,
-berasal daripada perkataan Sanskrit,seloka iaitu sejenis puisi yang terdiri daripada 2
baris atau 2 kerat.
-setiap satunya mengandungi 16 suku
kata.
-disusun dalam 4 unit.
-dalam kesusasteraan melayu
tradisional,seloka merupakan sejenis puisi bebas dari segi rangkap,(sama ada
berangkap ataau tidak).
-jika berangkap = tidak tentu barisnya
dalam serangkap.
= tidak tentu
jumlah perkataannya dalam sebaris.
-boleh mempunyai rima atau tidak.
-biasanya memerlukan beberapa baris
atau rangkap untuk melengkapkan keseluruhan idea.
-seloka mengandungi banyak
peribahasa yang selalunya disusun dengan cara yang senada atau mempunyai irama.
-kadangkala seloka sama dengan
peribahasa berirama.
-seloka mengandungi nada-nada ejekan dan nada-nada sinis;menyindir terhadap sesuatu kelakuan sesetengah anggota masyarakat melalui peribahasa yang disusun secara sejajar untuk menghasilkan irama tersebut.
-seloka mengandungi nada-nada ejekan dan nada-nada sinis;menyindir terhadap sesuatu kelakuan sesetengah anggota masyarakat melalui peribahasa yang disusun secara sejajar untuk menghasilkan irama tersebut.
-seuntai seloka merujuk kepada cerita
jenaka yang benar-benar dikendalikan dalam masyarakat seperti cerita Pak
Kaduk,cerita Pak Pandir,cerita Pak Lebai Malang,cerita Emak Si Randang.
-bertujuan untuk menyindir anggota
masyarakat yang berperangai seperti watak-watak tersebut.
-mengandungi bahasa yang
penceritaannya meleret-leret dan lanjut.
-sindir giatnya selalu tajam dan bias
seperti mengejek,menyindir,dan menempelak,dan mengandungi perasaan yang hiba
dan rawan.
Fungsi seloka
-seloka dapat menggambarkan masyarakat
yang melahirkannya iaitu masyarakat yang amat mementingkan keharmonian dan
ketatasusilaan.
-digunakan untuk mengkritik sebarang perlakuan
negative anggota masyarakat.
-fungsi amat bergantung kepada isinya
:-
=untuk menyindir seseorang
=untuk mengejek seseorang
=untuk menempelak seseorang
=untuk melahirkan rasa benci terhadap
sesuatu kelakuan manusia
=untuk sumber pengajaran dan panduan
kepada seseorang
=sebagai alat kawalan sosial/protes sosial
SELOKA PANDAI PAK PANDIR
Anak dipijak
dagang dijinjing
Kucing dibunuh
tikus dibela
Harta habis
bawaan tergadai
Mendengar gelagat
dagang
Tak sedar
bertelangjang
Mendengar guruh
di langit
Air di
tempayan dicurahkan
Mulut kena
suap pisang
Buntut kena
cangkuk onak
Gunting makan
di hujung
Pak Pandir
juga yang menanggung.
Apa didengar
gelagat dagang
Gelagat rambutan
jantan :
Orang berbunga,dia
berbunga
Orang berbuah
dia haram
Kilat memancar
hujan tak jadi
Awak juga
kecundangan.
Maksud seloka :
Pak Pandir
merupakan seorang yang mementingkan orang luar berbanding ahli keluarganya
sendiri. Dia juga seorang yang menjaga orang yang menjaga orang yang
mendatangkan kemudaratan sehinggakan hartanya habis serta bawaannya tergadai. Pak
Pandir terlalu mendengar kata-kata pendatang sehingga tidak sedar dirinya
ditipu. Pak Pandir mendengar cerita yang tidak pasti akan kesahihannya lagi
tetapi sudah menghabiskan harta yang ada. Si dagang menyuap makanan tetapi pada
masa yang sama melakukan kejahatan dengan berpura-pura baik. Segala akibat
buruk,Pak Pandir juga yang menanggung. Tidak berguna mendengar kata-kata orang
luar kerana kata-kata mereka tidak boleh dipercayai. Akhirnya Pak Pandir juga
yang kerugian.
Ciri-ciri seloka :
·
Terdiri
daripada satu rangkap seloka yang mempunyai 17 baris.
·
1
baris terdiri daripada 3 hingga 5 patah perkataan.
Ø Contoh : baris 4 (3 patah perkataan )
Mendengar gelagat dagang
Ø Contoh : baris 16 (5 patah perkataan
)
Kilat memancar hujan tak jadi
·
1
baris mempunyai 7 hingga 10 suku kata.
Ø Contoh : baris 10 (7 suku kata )
Gun/ting/ ma/kan/ di/ hu/jung/
Ø Contoh : baris 1 (10 suku kata )
A/nak/ di/pi/jak/ da/gang/ di/jin/jing/
·
Rima
akhir seloka ini bebas / tidak terikat.
·
Seluruh
baris merupakan kesatuanh idea (berkait ).
·
Seloka
ini mempunyai jeda.
·
Seloka
ini bernada sinis,iaitu nada menyindir,menempelak,ataupun mengejek.
Nilai-nilai estetika yang terdapat dalam seloka :
o
Ansonansi
-merupakan
pengulangan huruf vokal iaitu a,e,i,o,u dalam ayat
-contoh
: pengulangan vokal a
Anak dipijak dagang dijinjing
Kucing dibunuh
tikus dibela
Harta
habis
bawaan
tergadai
Mendengar
gelagat
dagang
Tak
sedar
bertelangjang
Mendengar
guruh di langit
Air di tempayan dicurahkan
Mulut kena
suap
pisang
Buntut kena
cangkuk
onak
Gunting makan
di hujung
Pak
Pandir
juga
yang
menanggung.
Apa didengar
gelagat
dagang
Gelagat
rambutan
jantan
:
Orang
berbunga,dia
berbunga
Orang
berbuah
dia
haram
Kilat
memancar
hujan
tak
jadi
Awak juga kecundangan.
o
Aliterasi
-merupakan
pengulangan huruf konsonen iaitu selain huruf vokal.
-contoh
: pengulangan konsonen n
Anak
dipijak dagang
dijinjing
Kucing
dibunuh
tikus dibela
Harta habis
bawaan
tergadai
Mendengar
gelagat dagang
Tak sedar
bertelangjang
Mendengar
guruh di langit
Air di
tempayan
dicurahkan
Mulut kena
suap pisang
Buntut
kena
cangkuk
onak
Gunting
makan
di hujung
Pak Pandir
juga yang
menanggung.
Apa didengar
gelagat dagang
Gelagat rambutan
jantan
:
Orang
berbunga,dia
berbunga
Orang
berbuah dia haram
Kilat memancar
hujan
tak jadi
Awak juga
kecundangan.
o
Personafikasi
-sifat
manusia yang diberi pada objek tidak bernyawa atau benda
-contoh
:
Gunting makan di hujung
o
Hiperbola
-menyatakan
sesuatu secara berlebih-lebihan
-contoh
:
Mendengar gelagat dagang
Tak sedar bertelangjang
o
Sinkof
-singkatan
perkataan dalam ayat
-contoh
:
Tak sedar bertelanjang
Kilat memancar hujan tak jadi
o
Anafora
-pengulangan
kata di awal ayat
-contoh
:
Orang berbunga,dia berbunga
Orang berbuah dia haram
o
Responsi
-pengulangan
kata ditengah ayat
-contoh
:
Mendengar gelagat dagang
Apa di dengar gelagat dagang
Orang berbunga dia berbunga
Orang berbuah dia haram
o
Epifora
-pengulangan
kata di akhir ayat
-contoh
:
Mendegar gelagat dagang
Apa di dengar gelagat dagang
o
Paradox
-pertentangan ayat
-contoh :
Anak dipijak dagang dijinjing
Kucing dibunuh tikus dibela
o
Peribahasa
-contoh
:
Mendengar guruh di langit
Air di tempayan dicurahkan
Mulut kena suap pisang
Buntut kena cucuk onak
Aspek pemikiran masyarakat :
§ Masyarakat yang mementingkan orang
luar
Pak
Pandir yang mementingkan pedagang daripada keluarga sendiri sehingga sanggup
mengabaikan keluarga.
§ Masyarakat yang suka mendengar
ikhabar angin
Walaupun khabar
yang didengar belum tentu kepastiaannya,Pak Pandir sudah menghabiskan apa yang
dia ada.
§ Masyarakat yang mudah terpedaya
Pak Pandir
leka mendengar kata-kata pedagang sehingga dirinya di tipu.
JTG: Casino & Sportsbook in New York City - The New
ReplyDeleteThe 하남 출장안마 New York City casino and sportsbook was 안양 출장샵 approved by a state gaming commission 논산 출장마사지 in 2018. The casino in 광주 출장안마 the area has 1,587 slots, 88 table games 오래된 토토 사이트 and a new